Intervju: Fredrik Sylwan

Fredrik Sylwan
Vi pratar med Fredrik Sylwan, CFO på Scandi Standard
Synen på affärsmöjligheter har förbättrats något jämfört med hösten 2024. Känner du igen den bilden?
Jag delar uppfattningen att det råder stor osäkerhet, men inom livsmedelssektorn är läget trots allt stabilt. Vi har sett en långvarig underliggande tillväxt och förväntar oss att den kommer att fortsätta trots osäkerheten. Vårt vita protein är mycket attraktivt prissatt i jämförelse med andra proteiner, vilket kan leda till att tillväxten till och med ökar jämfört med tidigare.
Synen på de finansiella utsikterna minskar i jämförelse med höstens undersökning. Hur ser du på det?
Kostnader kommer alltid att vara en utmaning, och vi följer dem noggrant, särskilt när det gäller foder. Det är en mycket viktig parameter för oss, tillsammans med energi och förpackningslösningar. Samtidigt har det varit mycket skriverier om hur mycket livsmedelspriserna har ökat, vilket skapar prispress från konsumentmarknaden. Detta kräver att vi fortsätter arbeta effektivt och fokuserat på kostnadseffektivitet samt fortsätter att skapa värde för att behålla vår lönsamhet.
Organisk tillväxt rankas högst upp på listan över strategiska prioriteringar. Är det en bild du delar?
Ja, organisk tillväxt är mycket viktig för oss, och vi har en stark position på våra fem hemmamarknader med lokala preferenser. Detta utesluter dock inte möjligheten till förvärv eller att ta kontroll över en större del av värdekedjan.
Anta att ni idag har överlikviditet som ni får använda fritt. Vilka användningsområden väljer du i så fall att prioritera?
Vi skulle fortsätta investera i tillväxt, vilket är vår huvudfaktor för att nå de finansiella målen som vi kommunicerat externt. Detta innebär fortsatt automatisering och modernisering av våra produktionsanläggningar, utveckling av klimatsmarta lösningar och nya produktkategorier. Förvärv är inte heller uteslutet.
Hur har era klimatinvesteringar förändrats under det senaste året?
Hållbarhet, klimat och djurvälfärd är fortsatt viktiga frågor för oss och det genomsyrar hela Scandi Standard. Vår strategi är att integrera hållbarhet i allt vi gör, från investeringar i nya maskiner till förändringar i energiförsörjning. Vi vill vara en ansvarsfull producent och fortsätter att arbeta aktivt med dessa frågor.
Drygt 30 procent av finanscheferna förutser att antalet anställda kommer att öka. Hur ser era ambitioner ut? Är det en utmaning för er att hitta kvalificerad personal?
Vi växer försiktigt när det gäller att öka antalet anställda. Kompetensförsörjning kan vara en utmaning, men vi har många duktiga medarbetare och fokuserar mycket på intern kompetensutveckling. Inom bolaget har vi även en gemensam bild av hur värdeskapande genereras och arbetar aktivt för att uppnå den. Specifika områden där det kan vara svårare att hitta kvalificerad personal är inom produktionsteknik och hållbarhet.
Höstens rapport tittar även på geopolitisk risk. Har ni vidtagit några särskilda åtgärder för att förbereda er för geopolitiska risker?
Vi följer utvecklingen noggrant och tittar på allt från handel, leverantörskedjor och råvaruförsörjning. Vi har långsiktiga avtal med nyckelleverantörer och känner oss starka i Europa. Om inflationen går upp och prisbilden pressas ytterligare, ser vi ändå positivt på framtiden tack vare den positiva trend vi ser för våra produkter. På våra hemmamarknader upplever vi att preferensen för lokalt producerat är stark, vilket är något som gynnar oss.